nedelja, 29. maj 2011

bezouc

Da vodim turistični krožek na OŠ Bovec, sem že nekajkrat omenila. Pri krožku se velikokrat dotaknemo etnologije, najraje pa našega simpatičnega dialekta. Na mojo veliko žalost ugotavljam, da otroci veliko naših besed ne poznajo. Bovščina je posebna, veliko besed se je res razvilo iz italijanščine in nemščine, ki sta se tu govorili pred mnogimi leti. A veliko je tudi naših besed.Tudi sklanjanje je malček drugačno od pravilne slovenščine. Odtod tudi moje pogoste napake v sklanjanju ;) . Dialekt vadimo z miselno igrico " v mojem kovčku je..." oz. " tu moji baliži je...". To igrico velikokrat zaigramo tudi širšemu občinstvu.
Tudi na otvoritvi Etnološke poti smo zaigrali simpatične skeče v našem dialektu.
No, in naj začnem pri "bezoucu" . Če ne veste kaj je to, berite dalje.

"Bezouc" je v "buščini" -bezeg. Prejšnji teden mi je kar nekaj prostega časa vzela priprava bezgovega soka. Moji fantje ga naravnost obožujejo. Pripravila sem ga malo preko 20 litrov.
Recept, ki ga jaz uporabljam je:
v 2 l "wede"(vode) zavrem 2 kg "cukra" (sladkorja), ohladim, v mlačno tekočino dodam 60 g citronke, 5 limon in 18 cvetov "bezouca" ( bezga). Ta masa se "paca" 3 dni, ki jo večkrat premešam. Nato precedim v čiste "flaške" (steklenice).

"Ponucam" pa vse večje lonce pri hiši


In takole izgleda del vsega pridelka

Nekaj "bezouca" pa posušimo za čaj.
Če boste hodili kaj mimo, vas z veseljem vabim na "glež bezouca" al' pa dva.
Danes ste se lahko naučili nekaj besed po bovško.
Naj vam izdam, da je moja najljubša beseda "čurčl", nekaj buščine lahko preberete tukaj.
Zanima pa me, če uganete/veste ( Bovčani ste izvzeti) kaj je to "čurčl".


3 komentarji:

moi pravi ...

Jaz vem!
To je storž ;) Je stric Google pomagau ;)
Pa tud na bezgov sok pridem, će že vabiš ;)

Vladuška pravi ...

Bezgov sok je zakon in super je za prehlad. Za tem čurčlom pa sem tudi jaz pobrskala in odkrila, da očitno uporabljajo ta izraz tudi na koroškem. Ali se motim? Super, da si nam malo po bovško povedala :)

• ♥ Natali ♥ • pravi ...

@moi- tebi sem pokazala čurčl na našem sprehodu mimo jezera, ko ste bili v Bcu. nisem pa vedela,da stric google obvlada tudi dialekte
@Vladuška- res je tudi Korošci imajo čurčlne. v našem dialektu uporabljamo veliko skupnih izrazov s Korošci, najbrž je krivo, ker so se v Trento preseljevali koroški rudarji v začetku 18.stojetja